21.8.2014

Kotimatka

Sanottiin Norjalle heipat ja lähdettiin ajamaan takas kohti Suomea. Oli alkuilta, aurinko paistoi nätisti, oli vähän haikea mieli jättää kaikki se upeus taakse. Meijän oli tarkotus tulla Karigasniemelle ja jäädä jonnekin sinne taas autoon yhdeksi yöksi. Matkaaminen ilta-auringossa oli kuitenkin niin mukavaa, että päädyttiinkin Inariin. Reilu 200km meni ihan hujauksessa. Inarissa jäätiin vaan jonkun kaupan takapihalle yöksi. Illalla tuli kauhee ukkonen, joten hirveesti ei ollut aikaa paikkaa valita. :D Aamulla mentiin Inarijärven rantaan keittämään aamukahvit. Samaan aikaan mestoille osui bussillinen Japanilaisia, jotka hyppi ja pomppi pitkinpoikin rantaa.

Lähettiin taas jatkamaan matkaa aamukahvittelun jälkeen. Seuraavaksi matkattiin Ouluun, jonne oli reilu 500km. Ajaminen oli välillä aika tuskaa kun oli kova helle, eikä autossa ole ilmastointia... Siinä oli hetkittäin molempien pinna aika kireellä kun olis vaan halunnu jotain viilennystä. :D Eka stoppi tehtiin jo Inarin ja Ivalon välissä. Käytiin syömässä poronkäristystä kympillä. Halpaa, ei niin hyvää!

Pysähdyksiä piti tehdä aika paljon just sen kuumuuden takia. Alkoi mielikin herpaantua kun aivot meinas sulaa. Pysähdyttiin Saariselällä, Sodankylässä ja Rovaniemellä jne. Rovaniemen hoodeillä tuli niin kuuma, että oli pakko pysähtyi jollekkin rannalle pulahtamaan. Käytiin Rovaniemellä myös syömässä. Se vaikutti kivalta kaupungilta. Niinkuin moni muukin Helsinkiä pienempi kaupunkin, ainakin näin kesällä.

Ouluun tultiin illalla. Aateltiin ottaa joku majoitus pariksi yöksi, mutta olin jo matkalla tutkaillut vaihtoehtoja netistä ja kaikki alle 150e maksavat hotellit/mökit oli ihan täynnä. Samaan aikaan oli Jalometalli festari, joka varmaan oli tän takana. Ajettiin Nallikarin rantaan ja jäätiin sinne jollekkin parkkikselle. Aamulla otettiin taas Trangia esiin ja mentiin meren rantaan keittämään kahvit. Kävin sitä ennen myös pienelle lenkillä rantahiekassa. Se oli muksaa. Nallikari on vissiin vähän aikaa sitten uusittu.

Koska oon hullu vesipeto, sain hyvän idean. Oltiin ihan Oulun Edenin vieressä, joten miks ei käytäis vähän pulikoimassa kylpylässä? Ei maksettu mitään edellisestä yöstä, joten rahaakin olisi ja pääsisi samalla peseytymään kunnolla. Sinne me sitten mentiin. Oltiin Juuson kanssa ainoot "aikuiset" kaikissa liukumäissä lasten keskellä. :D Kivaa oli. Pulikoitiin muutama tunti ja tultiin takas autolle miettimään jatkoa. Päätettiin viettää päivä Oulussa ja olla vielä seuraavakin yö. Lähettiin Nallikarista kohti keskustaa kävellen.

Oulun tori vaikutti tosi kivalta paikalta. Käytiin torin laidassa yhdessä raflassa syömässä. Siellä oli ihan hirveesti kaikkia kivoja kahviloita, ravintoloita ja baareja. Sellasia kaikille sopivia. Helsingin kauppatorin läheisyydessä on vain kalliita paikkoja, eikä ne hoodit ole samalla tavalla viihtyisiä.

Jo kauan aikaa sitten, ehkä sillon kun joskus vuosi sitten päätettiin lähtelä tälle reissulle, mä tiesin että haluun käydä Oulussa. Sen lisäks että oon vesipeto, oon myös lettumonsteri ja Oulussa on sellanen rafla kun Pannukakkutalo. Sielä saa pelkästään pannukakkuja! Suolaisia ja makeita. Mentiin sinne jälkkärille.

Juuso valitsi itselleen mustikkaa ja valkosuklaata, mä otin mansikkaa ja valkosuklaata. Kaikki pannarit sai myös gluteenittomia ja lastenkoossa, jolloin hinnasta lähti pari euroa veke. Juuso otti normaalikokoisen, joka oli lähes samankokoinen kuin pizza! Ite otin lastenkoon, onneksi koska siitäkin tuli aivan täyteen. En oo varmaan ikinä syöny niin hyvää pannukakkua..... Ihan loistavaa.

Pannariähkyjen jälkeen lähettiin taas kävelee. Mentiin hengaamaan Jalometallin ulkopuolelle. Oli aika siistiä kuulla Loudness livenä, vaikkakin ulkopuolelta. Japanilainen Loudness ei oo aikasemmin ollut Suomessa. Ite oon tiennyt bändin jostain 16-vuotiaasta lähtien. Festareilta löytyi myös tuttuja.

Illalla lähettiin takas Nallikariin. Meijän piti mennä dösällä, mutta koska oli nätti kesäilta, päätettiin kävellä. Säästihän siinä vähän rahaakin. Oli perjantai ja kaikilla mukava fiilis, kesäinen Oulu on jees.

Sillävälin kun oltiin pois Nallikarista, se oli muuttunut kauheeksi biletysparatiisiksi. Sit tajuttiin miks. Oli viimeinen viikonloppu ennen koulujen alkua ja koko ranta oli täynnä sitä juhlistavia teinejä. Mekin käytiin tsekkaamassa meininkejä nopeesti, ennen kuin vetäydyttiin autoon nukkumaan.

Seuraavana aamuna alkoi ihan virallinen kotimatka. Seuraavana päämääränä oli ihan oma koti. Matka oli jokseenkin raskas, mua jostain syystä nukutti tosi paljon ja meinasin muutamia kertoja nukahtaa rattiin. Se oli vähän pelottavaa. Tällästä ei oo koskaan aikaisemmin käynyt. Onneksi oli kaksi kuskia.

Tultiin illalla himaan. Fiilis oli ihan outo, oltiin oltu kolme viikkoa melkein kokonaan jossain kaukana sivistyksestä, luonnon helmassa ja nyt oltiinkin takas kaupungissa. Oulu oli hyvää aloittelua. Reissu oli kokonaisuudessa todella jees ja sitä tulee varmasti hehkutettua alkavan talven kylminä iltoina. Heti alkoi uudet suunnitelmat uusille reissuille. Ei jaksaisi odottaa taas ensi kesään. Onneksi kesää/syksyä on vielä vähän jäljellä, eikä kalastukset tähän reissuun loppunut. Mestat ei vaan enää oo niin siistejä.